schrijfsels

ZAMBIA, BOTSWANA & NAMIBIE 2014

Een kleine foto impressie van mijn reis naar Zambia. Het was een geweldige reis, in de heetste maand van het jaar, dus een kleine beproeving op bepaalde dagen, wanneer het rond zes uur ‘s avonds nog steeds 38 graden was. We hebben een geweldige tijd gehad.

We zijn een aantal dagen bij mijn nicht en haar familie in de hoofdstad, Lusaka, gebleven en daarna naar Livingstone, op de grens met Zimbabwe en Botswana, vertrokken. Daar hebben we de Victoria Falls gezien, die – zo net voor het regenseizoen – nog niet op volle kracht waren, maar alsnog prachtig en indrukwekkend waren om te zien.

We besloten om vanuit Livingstone een safari te maken in Botswana en Namibië, op de Chobe rivier, die precies tussen beide landen door loopt. Daar heb ik mijn eerste olifanten, giraffen en leeuwen gezien. Zo mooi! Op de terugreis was onze bus stuk en werden we in een open jeep gepropt die met 80 kilometer de weg over scheurde. Best heftig wanneer je out in the open zit. Tijdens deze straffe rit werden we beloond met bezoek van giraffen, zebra’s en olifanten, die in de schemer op pad gingen.

Daarna verbleven we een aantal dagen in Lusaka, waar we vooral veel dingen met familie ondernomen hebben. De laatste vier dagen vertrokken mijn moeder en ik samen naar de Kanyemba Lodge in Lower Zambezi National Park, waar we ons gruwelijk lieten verwennen. We bleken die week, op 1 dag en 1 gast na, de enige gasten te zijn, en werden schaamteloos verwend door de ontzettend aardige mensen daar. Elke dag zijn we op safari’s en boottochtjes gegaan, en hebben ook een dorpje in de buurt bezocht.

We hebben tijdens de safari’s in de bush gelunched en gebruik gemaakt van ‘the bush toilet’ (‘Mam, ga jij achter me staan om te zien of er geen olifant aankomt’?) wat geen onvoorziene luxe was, want tijdens de lunch kwam er ook echt een olifant aangestormd! Wonder boven wonder hebben we een luipaard gezien, die al een jaar niet gespot was, en ook al zagen we alleen zijn snufferd, zijn pootje en de krul van zijn staart uit de boom piepen, waren we al heel gelukkig dat we er eentje hebben mogen bekijken.

Het dorpje in de buurt was ook heel indrukwekkend om te zien. Aan elke hand 10 kinderen, gekleed in lompen, met ongekamde haartjes en slechte tanden. Wel heel vrolijk en blij, maar het contrast is schrijnend. Gelukkig zorgt de lodge, hoe prijzig en luxe ook, voor banen voor de mensen uit het dorp en houden ze ook het Lower Zambezi National Park in stand. Het voelde goed te weten dat wij daar ook, via een omweg, een steentje aan bijdragen.

We werden nog een keer getrakteerd op een lunch op een bootje, ontzettend uitgebreid, terwijl we aan de zijkanten vergezeld werden door olifanten en nijlpaarden. Dat vergeet ik echt nooit meer! We werden elke ochtend gewekt met verse koffie en werden letterlijk opgetrommeld voor thee, koffie, lunch en avondeten. ‘s Avonds aten we onder de open sterrenhemel, met af en toe het geknor van een nijlpaal ergens verderop, in het donker..

Eén van de nachten werd ons balkon geterroriseerd door aapjes (Meegan, de eigenaresse, noemt het toepasselijk ‘bush tv’, en inderdaad, je kunt er uren naar kijken!) en er liep af en toe een wild nijlpaard rond, waar we voor uit moesten kijken. Stephani, een meisje uit Zimbabwe die voor de lodge werkt, stond er een avond oog in oog mee en wist niet hoe gauw ze weg moest komen.

Met mijn kleding en dergelijke kwam ik prima uit, gewoon tussendoor uitwassen, het is toch binnen mum van tijd droog. Dus eenieder die in Afrika gaat reizen, gewoon licht reizen, zweten doe je toch wel en vies wordt t ook allemaal wel!

Het was echt een fantastische reis en ik heb zo’n gevoel dat dit niet mijn laatste keer Afrika zal zijn. Alleen zal ik het dan niet in de heetste maand van het jaar plannen, want ik moet eerlijk zeggen, dat ik de kou in Nederland nu stiekem wel ff HEEL erg fijn vind!

Published by Nienke

Nienke is geïnteresseerd in een groenere, mooiere wereld. Houdt van cappuccinos, sushi, minimalisme, duurzame (tweedehands) producten en reizen. Gek van Japan. Dol op haar man en twee dochtertjes.