schrijfsels

REYKJAVIK 2016

Ergens afgelopen jaar hebben lief en ik, onder het motto “gaan wanneer je kunt” een aantal reisjes geboekt. Al eerder schreef ik een artikel over hoe je makkelijk tussendoor voor weinig geld en tijd toch mooie reizen kunt maken. Ook als dat hele korte tripjes zijn. Dat bleek ik dit geval helemaal te kloppen.

​We boekten een reis naar IJsland via Bebsy.nl en bleken in donderdag in de middag te vliegen, waardoor we pas laat aankwamen. Dat was ergens jammer, maar we werden op de busreis naar ons hotel wel getrakteerd op een prachtig, ijzig landschap met ondergaande zon, waardoor we het idee hadden dat we op de noordpool gepland waren. Dat was zeker de moeite waard! Onze terugvlucht was zondag, al heel vroeg, waardoor we feitelijk maar twee volle dagen IJsland te besteden hadden. Zeer kort maar krachtig.

Natuurlijk hadden we het fijner gevonden als we iets meer tijd zouden hebben, maar het kwam nu niet zo slecht uit gezien mijn zwangerschap. Urenlange wandelingen liggen mij nu toch niet echt en de inspannende reizen zoals we ze graag maken zijn nu niet aan de orde. Dus twee dagen Reykjavik klonk nu helemaal niet zo verkeerd. We boekten van te voren The Blue Lagoon en een Golden Circle tour. De Blue Lagoon bleek helaas dicht en werd geannuleerd, anders waren we daar gestopt na aankomst, wat een mooi begin geweest zou zijn van de trip. Nou is dat hete water met een zwangerschap misschien niet zo’n puik plan, en liet onze IJslandse vriend weten dat er wel mooiere baden zijn dan de toeristische Blue Lagoon, dus daar komen we op een later moment graag nog eens voor terug.

REKYJAVIK
Ondanks de korte tijd en het missen van één tour hebben we er echt uitgehaald wat er in zat. De eerste dag hebben we, na het ontbijt, wat in de stad rondgelopen. Rekyjavik is dan misschien de hoofdstad, maar doet ergens aan als een knus, gezellig, Scandinavisch dorpje. We vroegen in het hotel om wat interessante highlights om heen te lopen en kwamen op de bekende kerk, een kunstwerk, een stadsschouwburg (great architecture! nou.. ) en een vijver vol eenden uit. Haha. Je begrijpt, als je Reykjavik wilt zien, heb je aan één dag eigenlijk meer dan zat.

​Het is gewoon best een kneuterig, gezellig stadje. Het meest indrukwekkende vond ik vooral de kust. Door de sneeuw zag de kustpartij er ontzettend indrukwekkend uit. Grote rotsen en bergen vol met ijs. De koude wind floot om ons heen. Ja, dit is hoe ik me IJsland had voorgesteld. We liepen nog wat rond en kochten onze souvenirs die dag al vanwege de beperkte tijd: heerlijk warme Noorse handschoenen voor Rick en IJslandse sloffen voor mij.

DATE MET DE LOCALS
‘s Avonds spraken we af met een aantal clubleden van de 501st legion. Die is in IJsland maar heel klein, gezien het voor hun enorm kostbaar is om de kostuums en onderdelen te importeren. Het leukste van de club is toch wel dat we in elk land met mensen af kunnen spreken met dezelfde rare hobby en we hun alle rare vragen kunnen stellen die we niet aan elke local durven te stellen.

Bijvoorbeeld de vraag of zij nog steeds onder de indruk waren van het Noorderlicht of dat ze er behoorlijk gewoon van zijn. Waarop bleek dat ze stiekem nog steeds onder de indruk zijn, elke keer weer. De vraag zelf bleek toch beladen, want na het stellen ervan viel de stroom uit in de college campus waar we met ze af hadden gesproken. Alle lichten doofden en er gingen verschillende alarmbellen af. De stroomuitval bleek de hele campus en het westen van Reykjavik getroffen te hebben. We kletsten gezellig door terwijl het barpersoneel kaarsjes op de tafels plaatsten. En beloofden nooit meer iets over het Noorderlicht te vragen.

We hadden een ontzettend gezellige avond met Hilmir, Joì en Tomas. Allemaal vaders en wij vermoeide reizigers, begonnen we om een uur of elf allemaal te gapen. Het was tijd voor een warme douche en onder de wol te kruipen. Tomas was zo lief om ons af te zetten met zijn auto, zodat we niet een half uur door de kou hoefden te lopen. Mijn enkel, die een blaar van mijn snowboots had ontwikkeld, was er dankbaar om. Ik ben het niet echt gewend om de hele dag op die dingen te lopen.

GOLDEN CIRCLE
De dag erna vertrokken we al vroeg met een tourbus om The Golden Circle te zien. Een snelle tour was de enige manier om rap veel van IJsland te zien. En dat bleek helemaal geen verkeerd plan. Door alle sneeuw en ijs was het lastig geweest er zelf te rijden, dus was het wel zo prettig om in de bus achterover te zitten. Het werd pas rond kwart voor elf in de ochtend een beetje licht en het was prachtig om vanuit de bus naar de uitgestrekte, witbesneeuwde lavavelden te kijken en langzaam de zon te zien opkomen. Flarden roze en rood vuurden op aan de horizon, terwijl het maanlandschap om ons heen er desolaat bijlag. Het maakte diepe indruk op me,

Ik had slecht geslapen en probeerde wat te slapen, maar wilde eigenlijk niets missen. Onze gids, Sigrid, had daarbij nogal een schelle stem en we hadden het dubieuze geluk om in een Duits/Engelse bus te zitten, waardoor ze alles eerst in het Duits, dan in het Engels vertelde. We ondergingen het met wat tandengeknars, al zaten er ook interessante en grappige anekdotes bij.

We bezochten de geisers “Stokkur” en zijn kleine zusje. De originele “Geysir”, de grootste geiser, is al een tijdje buiten bedrijf, maar is wel de geiser waar de term van afgeleid is. De geiser spuwt zijn water uit tussen de 5-10 minuten in variërende hoogtes, afhankelijk van de opgebouwde druk. Prachtig om te zien. Het was er wel een enorme ijsbaan, wat ik met een kleine in mijn buik wel heel eng vond. Ik was erg bang om te vallen en dat er misschien iets mis zou gaan. Gelukkig is er niets gebeurd, al ging er wel een oudere heer heel hard onderuit. Ik hoop dat hij er niets aan overgehouden heeft.

Na de geisers bezochten we de Gullfoss watervallen. Nou heb ik wel wat watervallen in mijn korte leven gezien, maar nog nooit een half bevroren waterval. Wat een prachtgezicht. Het was er ontzettend guur en koud, maar het uitzicht was fantastisch. Het was niet erg dat we overal een uurtje of anderhalf bleven en weer doorgingen. Het gaf ons genoeg tijd voor wat mooie foto’s en rond te kijken, en daarna waren we bijna blij om weer op te warmen in de bus. Tijd zat om wat te eten en drinken en even naar het toilet te gaan.

De laatste trip ging door het park Thingvellir, waar de twee continentale platen langzaam van elkaar afdrijven. IJsland is gevormd op de Noordatlantische rug, vanwaar ook alle vulkanische activiteit. Tussen de Amerikaanse en de Europese platen zit inmiddels 7 kilometer. De kloof groeit zo’n 2 cm per jaar. In de kloof is het meer Thingvallavatn gevormd, het grootste meer in IJsland. We werden onderaan een prachtige wandelroute gedropt, waar we op eigen kracht naar boven konden wandelen, terwijl rond half 4 de zon alweer langzaam begon onder te gaan. Het was een prachtig gezicht.

Na de tour waren we compleet rozig van de kou en de indrukken. Eenmaal terug bij ons hotel hebben we er heel on-ceremonieel een pizza ingeduwd (geen puf meer om op te zitten in een restaurantje) en zijn we heerlijk warm gaan douchen na gaan genieten op onze hotelkamer. De wekker zou om 4.15 gaan om de bus naar het vliegveld te nemen, dus vroeg onder de wol was geen overbodige luxe.

TOERISME IN IJSLAND
Het toerisme is hard aan het groeien in IJsland en haalt volgens onze gids Sigrid zelfs hun nummer 1, de visindustrie, in als bron van inkomsten. Dat is te zien aan het aantal tourbussen wat zich op elke loca
tie verzameld. De IJslanders zijn ontzettend punctueel en alles is prima geregeld. Van het hotel wordt je naar de busterminal gebracht, waarna je weer overstapt op een tourbus. Alle tours doorlopen ongeveer dezelfde route. Dat betekent wel met zijn allen in enorme lunchrooms zitten, in de rij voor het toilet en in de rij staan om foto’s te maken. Maar ik gun het de IJslanders. Het barre landschap lijkt me een behoorlijke uitdaging. Daarbij houden ze van hun land en brengen ze die liefde ook echt wel over op hun publiek. Het maakte het sardientjes-in-een-blik gevoel best dragelijk. Door het kneuterige kleine van Rekyjavik, is het mogelijk om bijna iedereen te droppen voor hun hotel of op loopafstand van het hotel.

Eenmaal op het vliegtuig terug verbaasd het ons hoeveel we toch van IJsland hebben kunnen proeven ondanks de miezerige twee dagen dat we er waren. We hebben een mooie indruk van Reykjavik en hebben prachtige wandelingen kunnen maken door de natuur. Het was een geweldige minitrip. We zouden het heel leuk vinden om later een keer terug te komen, misschien als het iets minder koud en guur is, met ons kleintje en dan zelf een auto te huren en meer tijd te nemen om dit prachtige land te verkennen. Maar voor nu was het helemaal goed zo.

IJsland een aanrader? Zeker weten. We’ll be back!

Published by Nienke

Nienke is geïnteresseerd in een groenere, mooiere wereld. Houdt van cappuccinos, sushi, minimalisme, duurzame (tweedehands) producten en reizen. Gek van Japan. Dol op haar man en twee dochtertjes.